Do dyspozycji naszych uczniów w Szkole Podstawowej Elf mamy: Odpowiednio wyposażone saleSalę gimnastycznąJadalnię z własną kuchniąStrefę odpoczynku i relaksuGabinety specjalistów: logopedy, psychologa, pedagogaSale integracji sensorycznejOgródParking W bliskim sąsiedztwie: tereny spacerowo-rekreacyjne ścieżka edukacyjno-ekologiczna Cygański Las Błonia Dębowiec powstające Centrum Edukacji Ekologicznej przy ul. Grotowej Szkoła Podstawowa Elf dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zapewnia na terenie placówki: opiekę w mało licznych klasach terapeutycznych, w których pracuje nauczyciel oraz asystent nauczyciela, w zależności od potrzeb indywidualne zajęcia terapeutyczne ze specjalistami tj. psychologiem, pedagogiem specjalnym, logopedą, terapeutą Integracji Sensorycznej- w zależności od potrzeb dodatkowe zajęcia specjalistyczne: Trening Umiejętności Społecznych, Teoria Umysłu, Sala Doświadczania Świata dostosowanie metod i form pracy do możliwości oraz potrzeb ucznia sporządzanie Indywidualnych Programów Terapeutyczno-Edukacyjnych dla każdego ucznia systematyczne przygotowywanie wielospecjalistycznej oceny rozwoju dla każdego ucznia dostosowanie klas szkolnych do potrzeb ucznia działania na rzecz integracji z rówieśnikami wsparcie dla Rodziców w formie warsztatów, wykładów, organizowania integracji społeczności szkolnej BĄDZMY RAZEM Zajęcia dodatkowe w klasach 1-3: zajęcia z Treningu Umiejętności Społecznych zajęcia sportowe zajęcia rozwijające samodzielność- warsztaty do wyboru ZRÓB TO SAM: warsztaty malarskie warsztaty modelarskie warsztaty ogrodnicze warsztaty kulinarne Jakie kompetencje zdobywa uczeń: kompetencje twarde wynikające z realizacji podstawy programowej umiejętność pracy w grupie rozwój kompetencji społecznych rozwój kompetencji komunikacyjnych umiejętność efektywnego uczenia się umiejętność planowania, odkrywania własnych zainteresowań, swoich mocnych stron umiejętność nazywania emocji Co nas wyróżnia? Każdy uczeń jest na swój sposób wyjątkowy- nie ma więc uniwersalnej, jednakowej metody pracy czy terapii. Indywidualne podejście do potrzeb dzieci stawiamy więc na pierwszym miejscu. Odpowiednio zaaranżowane otoczenie, specjalistyczny sprzęt oraz pomoce dydaktyczne, tworzą wspólnie bezpieczną przestrzeń do rozwoju naszych uczniów. Stawiamy na komunikację. Z uwagą słuchamy tego, co mówią nasi uczniowie. Prowadzimy dialog, a nie monolog. Kameralny charakter szkoły, brak dzwonków oraz ocen sprawia, iż możemy pracować w optymalnych warunkach. DOŁĄCZ DO NAS!Spraw, aby Twoje dziecko bez stresu, po cudownym okresie przedszkolnym, rozpoczęło przygodę w Szkole Podstawowej Elf. FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY Program rozwojowy SZKOŁY PODSTAWOWEJ ELF 1 OD KULTURY NAUCZANIA DO KULTURY UCZENIA SIĘ Uczenie się, rozwój to procesy samoistne, właściwe każdej żywej istocie. Ludzkość przestałaby już dawno istnieć, gdyby to nie było prawdą. Nie musimy niczego rozwijać, możemy tylko pozwolić, żeby rozwijało się samo. Czy możliwe jest stworzenie szkoły, która dawałaby przestrzeń i warunki do rozwoju zamiast przelewać wiedzę z jednych głów do innych? Jak przedefiniować rolę nauczyciela, żeby potrafił być raczej krok za dzieckiem niż krok przed nim? Czy wobec tego, jakiekolwiek motywowanie jest potrzebne? Jak wzbudzać motywację wewnętrzną? Czy trzeba to robić? 2 OD BŁĘDU DO DOCENIANIA Mówi się, że energia podąża za uwagą albo, że wzmacniamy to na czym koncentrujemy uwagę. Czy zatem skupiając uwagę na brakach, błędach, dysfunkcjach uczniów rzeczywiście wspieramy ich rozwój? Czy możliwa jest w szkole praca wyłącznie na zasobach, rozwijanie potencjałów, mocnych stron zamiast wytykania błędów i równania do jakiegoś abstrakcyjnego standardu, albo do średniej? Jak przekazywać wspierającą, konstruktywną informację zwrotną zamiast informacji o liczbie błędów i niedociągnięciach? 3 OD PRZEDMIOTÓW DO PROJEKTÓW Jak często w dorosłym życiu mamy do czynienia z czystą fizyką, matematyką, biologią, etc? Czy możliwe jest odejście w szkole od sztucznej fragmentaryzacji rzeczywistości na rzecz naturalnego przenikania się okazji do nauki? Czy możliwe jest wykorzystywanie metody projektowej przy obecnym programie nauczania? Jak nauczyciele od poszczególnych przedmiotów mieliby się odnaleźć w poszczególnych projektach? Do jakiego stopnia projekt może się rozwijać spontanicznie, a do jakiego stopnia ma zmierzać w kierunku opanowania podstawy programowej? 4 OD PODPORZĄDKOWANIA DO AUTONOMII Czy uczeń ma wystarczające kompetencje, żeby samodzielnie decydować o własnej ścieżce rozwoju? Do jakiego stopnia proces edukacyjny powinien być kontrolowany przez dorosłych? Czy jako społeczeństwo jesteśmy gotowi na emancypację dzieci? Czy potrafimy zaufać uczniom, że wybiorą to, co jest dla nich najlepsze? Czy potrafimy zauważyć to, co w dziecku żywe i co próbuje się z niego wydobyć, bez narzucania mu perspektywy dorosłego? 5 OD KARANIA DO ROZMAWIANIA O co chodzi z tą dyscypliną? Czy i jak dyscyplinować uczniów? Czy dyscyplina jest potrzebna jeśli dzieci są zmotywowane wewnętrznie do nauki? Czy możemy wymagać od uczniów stosowania się do zasad, w których ustalaniu nie uczestniczyli? Jak rozwijać odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych? Czym się różnią kary od konsekwencji? Kto powinien decydować o konsekwencjach? Jak sobie radzić z przemocą pomiędzy uczniami? Czy złe wyniki i brak zaangażowania powinny być piętnowane? Czy jesteśmy gotowi, żeby sztywne przepisy i procedury zastąpić rozmowami i rozpatrywaniem konkretnych przypadków w obecności wszystkich zainteresowanych? 6 OD SŁUCHANIA DO DZIAŁANIA Wiadomo, że nauka przez doświadczanie jest bardziej skuteczna niż bierne przyjmowanie wiedzy. Jak to zastosować w praktyce? Czy można wszystkiego doświadczyć w warunkach szkolnych? Czy edukacja musi odbywać się głównie w murach szkoły? Czy ważniejsza jest wiedza czy kompetencje? Jakie kompetencje powinna rozwijać szkoła? 7 OD HIERARCHII DO PARTNERSTWA Dyrektor, nauczyciel, uczeń, rodzic, sprzątaczka to są tylko role w strukturze szkoły. Każda szkoła może je zdefiniować od nowa. Nie muszą układać się w hierarchię dominacji i posłuszeństwa. Nie upoważniają do manipulacji i występowania z pozycji siły. Ani nie zobowiązują do uległości i podporządkowania. Jak zbudować relacje oparte na szacunku i zaufaniu? Jak budować autorytet? Czy struktura płaska jest możliwa w szkole? Czy możliwe jest stworzenie w szkole wspólnoty, którą łączy wspólny cel zamiast pogłębiania antagonizmów pomiędzy kadrą, uczniami a rodzicami? 8 OD TESTOWANIA DO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW Czy i komu służy sprawdzanie wiedzy? Czy dobrze zdane egzaminy to jest wykształcenie? Jak nastawienie na wyniki wpływa na proces uczenia się? Czy rzeczywiście uczymy w szkole myślenia, które doceniamy najbardziej w dorosłym życiu? Jak wspierać i rozwijać myślenie dywergencyjne? Czy kreatywnego myślenia można się nauczyć? 9 OD RYWALIZACJI DO WSPÓŁPRACY Żyjemy w sieci współzależności. Wielkie sukcesy osiąga się dzięki łączeniu talentów i kompetencji wielu osób. Tymczasem szkoła promuje indywidualną szarżę zamiast współdziałania. Jak pogodzić pracę nad wspólnym celem z indywidualnymi ambicjami? Czy możliwe jest zrezygnowanie z ciągłego porównywania uczniów między sobą? Czy można stworzyć w szkole przestrzeń do tego, żeby uczniowie uczyli się od siebie nawzajem? Jak wspierać pracę zespołów tak, żeby dobre relacje były taką samą wartością jak osiągnięcie celu czy wykonanie zadania?